Paikka Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Pasilan kampus, Ratapihantie 13 luokka 2207.
Ilmoittaudu mukaan oheisesta linkistä: https://www.lyyti.in/360_kuvaus_ja_kuvien_hyodyntaminen_Unity_pelimoottorissa_6303
Kiinnostaako kuvaaminen 360-kameralla ja miten kuvista voi tehdä virtuaalitodellisuussisältöjä. PedaXR hanke järjestää kaksi koulutustilaisuutta henkilöstölle ja opiskelijoille.
Koulutustilaisuudessa käydään läpi 360-kuvaamisen perusteet. Sisältäen asiat kuten: Kameran linkittämisen kännykän kanssa (apple/android), kännykän käyttämisen kameran käskytyksen ja suositellut asetukset hyvien kuvien sekä videon saamiseksi. Kameralla kuvaamisen edut ja haasteet. Lisäksi koulutuksessa annetaan esimerkkejä siitä, kuinka 360 – kuvia ja videoita voidaan hyödyntää virtuaalitodellisuuden sisältöjen tekemisessä. Esimerkkikamarana käytetään Insta360 One X kameraa, joka mahtuu silmälasikoteloon mutta ottaa laadukasta kuvaa ja videota (8k/5.6k).
Esimerkkejä käsiteltävistä asioista:
- Mikä on Insta360 kamera ja miten se toimii [ottaa kahdella vastakkaisiin suuntaan olevilla linsseillä kuvaa. jotka ohjelmisto yhdistää yhdeksi 360 kuvaksi tai videoksi, jota voidaan jälkikäteen katsoa kännykällä, selaimella tai vr -laseilla]
- Kameran hyödyt ja erot perinteiseen kameraan tai edellisen sukupolven 360 -kameroihin.
Toimii action kamerana, jossa voit jälkikäteen kääntää kuvaa ja flow state stabilointi tekee sen vaikka kamera kädessä liikkuu, katsottava video etenee pehmeästi. Kätevä koko, suojakotelon kanssa vesitiivis ja käyttö joko kameran napista, käskytys kännykällä tai kauko-ohjaimella. Kuvatun materiaalin editointi kännykkä ohjelmalla tai tietokone ohjelmalla, monta eri käyttömahdollisuutta ja koska 360 kuvia sekä videota tuetaan laajasti, jatko käyttö on nykyään helppoa. - Mitä ohjelmia tarvitaan.
Insta studio tietokoneelle + kännykässä Insta360 -app (löytyy applen storesta ja play storesta) - Selfie kepin avulla kuvaaminen
Antaa efektin että kamera leijuu ilmassa, jos keppiin lisää pienen kolmijalan, kamera pysyy itsekseen pystyssä ja kännykällä käskyttämällä tai aikalaukaisulla saa kuvia missä itse voi pysyä kuvasta poissa (kolmijalan jalat tulevat kyllä kuvaan mutta ne voi peittää editorissa pienellä kuvalla tai poistaa jalat jälkikäsittelyssä). - Kameran kuvaus asetukset yksittäinen kuva tai video
Kuvausohjeet eli pidä paikallaan tai tasaisella nopeudella noin keskiverto ihmisen pään korkeudella (näytä esimerkkejä), huomioi auringon ja kirkkaiden valojen suunta, äänen tallennus ulkoisella nauhurilla ja täsmääminen nauhoitettuun videoon. Asetukset eli video moodi, 5.7k 30fps, Iso > 400, shutterspeed auto (tai jos hämäränpää faster), ei log, mikäli on loisteputkivaloja voi joutua muuttamaan 25fps moodiin - Virta ja akut, lataaminen ja käyttöaika
Videota kuvatessa noin 30min, kuvia voi ottaa useamman tunnin, wifi, bluetooth ja kännykkään langattomasti siirtäminen vie myös paljon akkua. - Laitteen valikossa liikkuminen
Laitteessa on kaksi nappia, toinen etenee valikoissa, toinen hyväksyy - Tietokoneeseen kytkeminen
Kulma usb piuha mikä tulee kameran paketissa, mieluummin nopeampi usb portti tietokoneessa 3.0 tai 3.1 - Kamera-asetukset puhelimen apilla
Shutter priority 1/30, yleensä whitebalance sunny, hdri voi olla päällä yksittäisiä kuvia varten - Puhelimen apin käyttö, cachen tyhjennys, kuvien siirto, käsittely,
- Materiaalin käsittely Premierellä,
Tähän tarvitaan erillinen plugari minkä saa ladattua insta360 kameran sivulta. - Unity pelienginen avulla VR sisältöjen tekeminen 360 kuvista tai videoista
Esimerkki VR projektista ja Quest laseilla voi näyttää miltä lopullinen demo näyttää. Voi kertoa muille toteukesta. Voi näyttää Unityllä, Interactive 360 Sample Projectia, materiaalin vaihto sen jälkeen kun video on exportattu
Aiempaa kokemusta ei tarvita. Opastus antaa eväät laitteen käyttöön, 360 kuvien ja videoiden sekä virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksiin.
Opettajana Jani Lindblad PedaXR projektin asiantuntija Haaga-Heliassa ja PedaXR projektin asiantuntija Jere Ranta Turku Amk ssa.